Oldal kivĂĄlasztĂĄsa

🌖 Apák napja után

„Szerelmet szeretnĂ©k, de nem olyat, mint anyĂĄmĂ©. FĂ©rfit szeretnĂ©k, de nem olyat, mint apĂĄm.”

Valahogy Ă­gy hangzik az a vĂĄgy, amit egyre többen fogalmazunk meg – van hogy anĂ©lkĂŒl, hogy tudatosĂ­tanĂĄnk. FƑkĂ©nt ilyenkor, ApĂĄk napja utĂĄn. A szeretet ĂŒnnepe ez is – de sokak szĂĄmĂĄra, az AnyĂĄk napjĂĄhoz hasonlĂłan, gyakran fĂĄjdalmas is. Egy olyan nap, amikor a hĂĄla Ă©s a hiĂĄny, a tisztelet Ă©s a fĂĄjdalom egyszerre jelenhetnek meg.

A fĂ©rfi minƑsĂ©g most vĂĄltozik – Ă©s ez nagyon is idƑszerƱ

GenerĂĄciĂłk nƑttek fel hallgatĂĄssal, tĂșlĂ©lĂ©ssel, meg nem beszĂ©lt fĂĄjdalmakkal. Az apĂĄk, nagyapĂĄk vilĂĄgĂĄban a fĂ©rfi gyakran jelentett: hatalmat, merevsĂ©get, elĂ©rhetetlensĂ©get. NĂ©ha erƑszakot. MĂĄskor csak csendet, ami nem adott vĂĄlaszt arra, hogyan lehetne szeretni. Hogyan lehetne jelen lenni.

Most viszont valami mozdul. Egy korszakvĂĄltĂĄs közepĂ©n vagyunk. A rĂ©gi fĂ©rfiideĂĄl – az „erƑs, hallgatag, dolgozó” – repedezik. És bĂĄr sokan kapaszkodnak mĂ©g belĂ©, egyre többen kĂ©rdezik meg:

Mit jelent ma fĂ©rfinak lenni Ășgy, hogy ne bĂĄntsak – se mĂĄsokat, se magamat?

MiĂ©rt fontos, hogy ne olyan legyen a tĂĄrsunk, mint a szĂŒleink, akik nem tudtak (elĂ©g jĂłl) szeretni?

Mert az öröklött sĂ©mĂĄk nem vĂ©letlenĂŒl fĂĄjnak. Az a nƑ, aki nem akarja megismĂ©telni az anyja törtĂ©netĂ©t, Ă©s az a fĂ©rfi, aki fĂ©l attĂłl, hogy olyan lesz, mint az apja, nem tiszteletlen – hanem tudatos.

És ez a tudatossĂĄg az, ami megbontja a lĂĄncot. Ami teret ad egy mĂĄsfĂ©le kapcsolĂłdĂĄsnak.

Egy fĂ©rfinak, aki nem a hatalmĂĄval akar biztonsĂĄgot adni, hanem a jelenlĂ©tĂ©vel. Egy kapcsolatnak, amelyben mĂĄr nem kell szerepet jĂĄtszani, nem kell ĂĄllni a sarat vagy elrejteni a sebezhetƑsĂ©get. Egy törtĂ©netnek, amely nem a mĂșlt hibĂĄit ismĂ©tli, hanem Ășj mintĂĄkat Ă­r.

Egy nƑnek, aki nem akar alkalmazkodni a csendhez, hanem inkĂĄbb kĂ©rdez, figyel, Ă©s hajlandĂł Ășj hatĂĄrokat hĂșzni – nem mĂĄsok ellen, hanem önmaga mellett.

És mi van a szĂŒleinkkel?

Sok spirituĂĄlis tanĂ­tĂĄsban szerepel, hogy addig dolgozzunk magunkon, amĂ­g hĂĄlĂĄsak nem tudunk lenni a szĂŒleinknek. Ez mĂ©ly igazsĂĄgot hordozhat – de csak akkor, ha nem erƑszakoljuk magunkra tĂșl korĂĄn.

Ha nincs köztĂŒnk valĂłdi, Ƒszinte szeretetkapcsolat, ha a fĂĄjdalom mĂ©g feldolgozatlan, ha a szĂŒlƑi dinamika a mai napig bĂĄnt vagy nyomaszt, akkor a hĂĄla nem tud gyökeret verni – Ă©s nem is kell, hogy tegye. Ez nem cĂ©l, hanem lehetsĂ©ges gyĂŒmölcs.

ElƑször Ă©rezni kell azt is, ami nem szĂ©p.

A haragot, a csalĂłdĂĄst, a hiĂĄnyt, a fĂĄjĂĄst. Ezek nem a fejlƑdĂ©s vagy kiteljesedĂ©s akadĂĄlyai – hanem rĂ©szei annak. Ha ĂĄtugorjuk Ƒket, akkor nem gyĂłgyulunk, csak eljĂĄtszunk egy spirituĂĄlis szerepet.

Az Ă©rzelmeink validĂĄlĂĄsa – annak elismerĂ©se, hogy ott tartunk, ahol – nem elmaradĂĄs, hanem Ă©pp a belsƑ munkĂĄnk alapja. Innen lehet csak elindulni. És van, akinek az a legnagyobb elƑrelĂ©pĂ©s, hogy vĂ©gre kimondja: „Most mĂ©g nem tudok hĂĄlĂĄs lenni. De dolgozom rajta. Magamon. MagamĂ©rt.”

Egy kollektív åtalakulås részesei vagyunk

Ez nemcsak egyĂ©ni folyamat. Egyre többen tanulunk Ășj nyelvet a szeretethez – lassan, de egyĂŒtt. A fĂ©rfi minƑsĂ©g ĂșjraĂ­rja magĂĄt. És ez nemcsak lehetƑsĂ©g, hanem felelƑssĂ©g is.

Olyan fĂ©rfiak nƑnek most fel, akik mernek gyengĂ©dek lenni. Olyan nƑk, akik nem veszik ĂĄt a fĂĄjdalmat öröksĂ©gkĂ©nt. Ez is lehetsĂ©ges.

A minta megtörése nem låzadås, hanem szeretet

Ahhoz, hogy valami mĂĄs legyen, elƑször be kell ismernĂŒnk: az, ami eddig volt, nem mƱködik. Ahol fĂĄj, ott nem maradhatunk nĂ©mĂĄk. És nem is kell.

Ha valaki ApĂĄk napjĂĄn csöndben maradt, vagy inkĂĄbb egy barĂĄtjĂĄnak / barĂĄtnƑjĂ©nek Ă­rta meg, hogy „köszönöm, hogy velem voltĂĄl, amikor az apĂĄm nem”, az is szeretet. Az is egy Ășj kezdet.

És ha te is ezt az Ășj törtĂ©netet Ă­rod – önmagadrĂłl, a kapcsolataidrĂłl, a fĂ©rfiassĂĄg Ă©s embersĂ©g összefonĂłdĂĄsĂĄrĂłl – akkor rĂ©sze vagy ennek a fordulatnak.

Milyen lenne szĂĄmodra egy kapcsolat, ami nem a mĂșltat ismĂ©tli?

BarĂĄtsĂĄg a halĂĄllal
BarĂĄtsĂĄg a halĂĄllal