đ Rajzoltunk egymĂĄs kezĂ©re â Ă©s valami megvĂĄltozott
Ma hennåt rajzoltunk egymås kezére Mancival.
Nem kĂ©szĂŒltĂŒnk rĂĄ, nem terveztĂŒk, hogy ez most rĂtus lesz. Nem volt cĂ©luk vele, egyszerƱen jĂł mĂłkĂĄnak tƱnt.
Csak leĂŒltĂŒnk, ott volt a henna, ott voltunk mi, Ă©s valami elkezdett rajzolĂłdni. ElĆször a bĆrĂŒnkre. AztĂĄn a kapcsolatunk finom szövetĂ©be.
Nem tudtuk, mi lesz belĆle, de visszanĂ©zve mĂĄr lĂĄtszik:
egy Ășjholdas gyönyörƱ kapcsolĂłdĂĄs lett belĆle.
Egy emlĂ©keztetĆ, hogy milyen keveset is elĂ©g tenni ahhoz, hogy valami mĂ©ly törtĂ©njen â ha tĂ©nyleg jelen vagyunk egymĂĄsnak.
â A rĂtus belsĆ termĂ©szete
Sokan keresik ma is a rĂtusokat, Ă©s ezek lĂ©teznek is:
körök, ahol nĆk megĂŒnneplik az elsĆ menstruĂĄciĂłt, megemlĂ©keznek a szĂŒlĂ©s vagy a vetĂ©lĂ©s testi-lelki tapasztalatairĂłl, elbĂșcsĂșznak a termĂ©keny Ă©letszakasztĂłl a vĂĄltozĂłkor kezdetĂ©n, vagy egyszerƱen csak egyĂŒtt vannak a ciklusvĂĄltĂĄs ĂŒnnepein, pĂ©ldĂĄul Ășjholdkor vagy teliholdkor.
Körök, ahol egyĂŒtt tĂĄncolunk a tƱz körĂŒl, ahol egyĂŒtt Ă©nekelĂŒnk Ă©s zenĂ©lĂŒnk. Körök, ahol összegyƱlĂŒnk, Ă©s lĂ©nyegĂ©ben bĂĄrmit csinĂĄlunk, a lĂ©nyeg az, hogy egyĂŒtt vagyunk.
RĂtus lehet az is, amikor valaki 30, 40 vagy 50 Ă©ves lesz, Ă©s e fordulĂłt szimbolikus esemĂ©nnyel teszi emlĂ©kezetessĂ©. Amikor a test vagy a lĂ©lek Ășj szakaszba lĂ©p, a rĂtus segĂt ezt is tudatosĂtani, megtartani, ĂĄtvezetni.
Ăs rĂtus volt tegnap is: a Waldorf-iskolĂĄnk Ă©vzĂĄrĂł ĂŒnnepe.
A gyerekek bĂșcsĂșja a tanĂ©vtĆl, egymĂĄstĂłl, a tanĂtĂłiktĂłl â Ă©nekkel, virĂĄgokkal, közösen ĂĄtĂ©lt szimbolikus mozdulatokkal, ahol a mozdulatban ott volt a lezĂĄrĂĄs Ă©s az Ășj kezdet ĂgĂ©rete.
Nem harsåny volt, nem påtoszos-szónoklatos, hanem csendes, emelkedett és valódi. Olyan, ami nyomot hagy.
A rĂtus közege azonban nem egy kivĂĄlasztottaknak fenntartott szent tĂ©r.cHanem valami, ami bĂĄrmikor megtörtĂ©nhet, ha figyelĂŒnk.
A lĂ©nyeg nem a gyönyörƱ oltĂĄr, a papnĆruha, vagy a rituĂĄlis kellĂ©kek. A lĂ©nyeg: a kapcsolat. A figyelem. A jelenlĂ©t.
Amikor egymĂĄs kezĂ©re rajzoltunk, nem volt vezetĆ, nem volt forgatĂłkönyv. Csak figyeltĂŒnk. Csak kapcsolĂłdtunk.
Ăs ez Ă©pp elĂ©g volt ahhoz, hogy valami mĂ©ly, gyĂłgyĂtĂł, rendezĆ erĆ mozduljon meg köztĂŒnk.
â Henna vs. tetovĂĄlĂĄs: a mulandĂł jelenlĂ©t ereje
A tetovĂĄlĂĄs maradandĂł. Egy vĂĄlasztott identitĂĄs lenyomata.
A henna ezzel szemben elmĂșlik. Nem vĂ©sĆdik a bĆrbe, hanem csak egy ideiglenes nyom: egy emlĂ©k, ami Ă©pp attĂłl lesz kĂŒlönleges, hogy nem marad meg örökre.
A tetovĂĄlĂĄs a rögzĂtĂ©srĆl, a törtĂ©net megĆrzĂ©sĂ©rĆl szĂłl.
A henna a jelen pillanatrĂłl, az elengedĂ©srĆl, a mulandĂłsĂĄg elfogadĂĄsĂĄrĂłl. A ciklikussĂĄgrĂłl. Mint a tibeti, szĂnezett homokbĂłl kĂ©szĂŒlt mandalĂĄk, amiken egyszerre több szerzetes is dolgozik hosszĂș napokon ĂĄt elkĂ©pesztĆ odafigyelĂ©ssel Ă©s aprĂłlĂ©kossĂĄggal, hogy aztĂĄn az egĂ©szet összeöntsĂ©k Ă©s szĂ©lnek eresszĂ©k, szintĂ©n a folyamat rĂ©szekĂ©nt.
Ma Ășjhold van. Ez is egy mulandĂł pillanat. Nem lĂĄtszik mĂ©g semmi az Ă©gen, de valami mĂĄr mozdul. Pont ilyen a hennarajz is: elĆször alig lĂĄtszik, aztĂĄn mĂ©lyĂŒl, majd fakul, vĂ©gĂŒl eltƱnik. De amit közben Ă©reztĂ©l, az Ă©lmĂ©ny, az marad.
â Mit csinĂĄl a rĂtus velĂŒnk?
TudomĂĄnyosan is kimutatott, hogy a rĂtusok:
: csökkentik a szorongĂĄst (az agy szereti az ismĂ©tlĆdĆ, strukturĂĄlt esemĂ©nyeket),
: aktivĂĄljĂĄk a paraszimpatikus idegrendszert, vagyis megnyugtatnak,
: fokozzĂĄk a kötĆdĂ©shormonokat (oxitocin, dopamin),
: stabilizĂĄljĂĄk az identitĂĄst, fĆleg Ă©letkori vĂĄltĂĄsok idejĂ©n,
: Ă©s közössĂ©get teremtenek: a „mi” Ă©lmĂ©nyĂ©t.
A rĂtus tehĂĄt nem csak „szĂ©p”, hanem idegrendszeri rendezĆerĆ.
EzĂ©rt hiĂĄnyzik annyira, ha nincs. EzĂ©rt tud ennyire gyĂłgyĂtani, ha van.
â A kezeinken megjelenĆ szimbĂłlumok
BelepörgettĂŒnk nĂ©hĂĄny henna design tutorialba, Ășgyhogy kicsit inspirĂĄlĂłdtunk, de gyorsan arra jutottunk, hogy inkĂĄbb csak rajzoljuk ami jön, szabadon.
Ami nekem Ăgy utĂłlag eszembe jut, ahogy a rajzainkat nĂ©zem:
Indåk: kapcsolat, szövet, egymåsba fonódó történetek
VirĂĄgok, levelek: kibomlĂĄs, Ă©let, nĆi termĂ©kenysĂ©g Ă©s ciklikussĂĄg, bĆsĂ©g, kiteljesedĂ©s
HullĂĄmvonal: vĂz, mozgĂĄs, Ă©rzelmi dinamika, befogadĂĄs, kiĂĄradĂĄs
KĂgyĂłforma/hullĂĄmok: Ćsi bölcsessĂ©g, transzformĂĄciĂł, energia
Nyilak: iråny, szåndék, haladås
Vonalak: hatĂĄrok, ĂĄtjĂĄrĂłk, kapcsolĂłdĂĄsi pontok
Pöttyök: teljessĂ©g, jelenlĂ©t, ritmus, ĂĄtlĂĄthatatlan összefĂŒggĂ©sek
SpirĂĄl: befelĂ© Ă©s kifelĂ©, ĂșjjĂĄszĂŒletĂ©s, folyamat
Holdfåzisok: nem tudatosan, de mégis ott voltak: a kibomlås, teljesség, elengedés, visszavonulås ritmusai
Ahogy rajzoltunk, nem volt szĂŒksĂ©g rĂĄ, hogy Ă©rtelmezzĂŒk, mi mit jelent. EgyszerƱen ez jött. Ăgy szĂŒletett meg. (:
đ MeghĂvĂĄs
Ha van valaki az Ă©letedben, akivel csak leĂŒlnĂ©l, Ă©s megĂ©rintenĂ©tek egymĂĄs kezĂ©t â tedd meg.
Nem kell henna. Nem kell stratégia. Elég a figyelem.
Ăs ha most Ă©pp nincs kivel, vagy mĂ©lyebb beszĂ©lgetĂ©sre vĂĄgysz valakivel, aki megtart, tĂŒkröt tart, Ă©s segĂt visszakapcsolĂłdni ahhoz, amit a hĂ©tköznapok elsodornak â vĂĄrlak.
NĂĄlam a beszĂ©lgetĂ©s is rĂtus. Nem gyertyĂĄk Ă©s fĂŒstölĆk miatt, hanem mert figyelem van benne. JelenlĂ©t. KapcsolĂłdĂĄs.
Ha szeretnĂ©d, hogy legyen egy tĂ©r, ahol nem kell erĆsnek lenni, de lehet mĂ©lyre menni â jelentkezz be emailben vagy a weboldalamon âŻïž
